tisdag 8 juni 2010

Sommar Sommar

Nu är det klart vilka som blir årets sommarpratare i Sveriges Radio. Jag är INTE bland dem. Inte i år heller.

Man kan dela in årets sommarvärdar i två grupper. De sommarpratare som vi lyssnare aldrig hört talas om. Och de sommarpratare som aldrig hört talas om radioprogrammet "Sommar i P1".

Den första gruppen utgörs i stort sett av författare så okända att de möjligen kan inhysta ett Nobelpris i litteratur.
Den andra gruppen är desto mer intressant. Darin erkände öppet och frankt att han aldrig hört talas om programmet. Anneli Alhanko sa att hon inte lyssnade eftersom hon alltid är utomlands på sommaren (begreppet podradio har tydligen inte nått kultureliten).
Och hur ska man begära att en amerikansk kåkfarerska, som inte varit i Sweden sedan vänstertrafiken avskaffades och därefter suttit i fängelse i USA, ska känna till programmets idé och innehåll? Eller ett golfproffs som hela sitt liv bott i det 18: e hålet på golfbanan i Orlando? Ett avdankat hockeyproffs som lämnade Sverige efter grundskolan och vars kulturella intressen knappast omfattar P1 i svensk public service?

Jag har lyssnat på varje Sommarprogram sedan starten. Jag har både manus och låtval klart sedan länge. Jag vet vad jag ska ha på mig på presskonferensen och jag jag vet vilket bonusmaterial jag ska släppa på webben.

Nu får ni läsare hjälpa mig. Nu börjar resan till Sommar i P1 2011. Med er hjälp ska Solstrålen sitta där i studion och berätta om mig, om er och om vår gemensamma färd mot Sommar i P1. Sprid mitt budskap. Nu kör vi!

4 kommentarer: