tisdag 30 november 2010

Ta med dina ben till SEB

Jag ringer upp SEB:s telefonservice och svarar JA på frågan "In english". Sedan väntar jag snällt i 7 minuter och får på svenska reda på att jag hela tiden är nummer 1 i kön.
Jag anar att i kundservice tisslas det: " Åh, nej engelska. Vem vill ta det? Inte jag i alla fall".

Till slut:
-SEB kundservice. Vad kan jag hjälpa dig med?
- Hallo. I´m an exchange student. Is it possible for me to open a savings account in SEB?
- Ehh.. wait a minute . I talk to my partner här...here.
................
- Hallo. Now I know that you have to have papers. And then go to a local SEB bank.
- Ok. What papers do I need?
- Ehh.... I think passport and...maybee other papers...eh...
- Ok . So my passport is the paper I need?
- Can you wait? I will ask here.....
....................
-Hallo? Do you have a leg. A legetimation? You need a legetimation. And also a personal number. Bring that to your local SEB bank.
- My personal number? My leg? Legetimation?
- Yes!
- Ok.Thank you. Bye!
- God bye!

Ok SEB! Jag erkänner jag är inte utbytesstudent och engelska är inte mitt modersmål. Men det var jäkligt kul att testa er utomordenliga telefonservice på 23 språk. Eller 24 väl? Svenglish också.
Och hur många ben (leg) behöver jag ta med till banken?

4 kommentarer:

  1. O herregud!!!!!! Jag dör! Sååå jädra bra! Eller egentligen tragiskt då....
    Har själv hjälpt ett par utländska vänner med att skaffa konto på svenska banker. Vet att det är skittrassigt. På den tiden (vet inte om det fortfarande gäller) men då var var de även tvungna att ta med sig en svensk (!) person som kunde vittna om att de var de när de visade sig i egen hög person med alla sina ben... och papper med sig.
    Var detta i Stockholm eller på SEB i typ "Byhåla"....??

    SvaraRadera
  2. Förresten, får jag länka till detta inlägget på min blogg???

    SvaraRadera
  3. Saltistjejen: Länka på du.

    Och glöm inte att ta med benen till banken. Minst ett.

    SvaraRadera
  4. Ja ben är rätt bra att ha med sig. Om man vill ha fler får man kanske ta med sig en aborre. De lär ha många ben har jag hört....

    SvaraRadera