måndag 31 maj 2010

Hej Staten!

I hundra år har ni som styr lärt oss svenskar att vi är omhuldade, trygga och invirade i allehanda skyddsnät. Alla svenskar har lärt sig, vet och lever efter principen att "någon annan fixar". Alltmedan den stora massan bara behagligt behöver gå och vänta.

"Någon annan" fixar fester.
"Någon annan"grattar kompisar som fyller år.
"Någon annan" kallar till after-work.
"Någon annan" hjälper medmänniskor i nöd.
"Någon annan" hör av sig och kommer med bra initiativ.
"Någon annan" gör livet kul och spännande för omvärlden.
"Någon annan" svarar när någon undrar och frågar.
"Någon annan" tycker och förändrar".
"Någon annan" tar ansvar och tar tag i saker.
"Någon annan" löser problem".

Hörru Staten : Var i Sverige finns alla dessa "någon annan"?

Bland nio miljoner svenskar har jag, i mitt snart halvsekel gamla liv, bara hittat en dryg handfull individer som man kan tilltala som "någon annan".

Dessa är:

en produktionsledare från Åkersberga
en frissa från Örebrotrakten
en superadministratör/receptionist också från Åkersberga
en Ericssonanställd i Kalhäll och en på Kungsholmen
en nyskild kvinna i Sollentuna
en svensk-amerikanska som går på diet

Och var är de andra?

Jag tycker att det är rätt orättvist att det finns 300 miljoner "någon annan" i USA men bara 7 i Sverige. Har jag missat nån?

Vänligen Solstrålen.


2 kommentarer:

  1. Åkersberga folket är bra, jag är gift med en och jag är rätt nöjd.... Du får inte glömma bort dig själv, för du är verkligen en som alltid ställer upp, engagerar dig och får oss andra att må väldigt bra. Du är NÅGON ANNAN i versaler. Du tar fram det bästa hos oss andra. Keep up the good work, och din intelligenta blogg!

    SvaraRadera
  2. Tack! Det tycks vara något visst med Åkersberg. Ska ha möte med en Åkers-bo idag och förhöra mig om vad det är med luften därute.

    Tack för dina superlativer. En vass hjärna och två flinka händer - that´s me !

    SvaraRadera