lördag 12 juni 2010

Till Hanna och alla andra underbara unga människor som tagit studenten denna vecka kan jag bara be om ursäkt å hela mänsklighetens vägnar. Ni har stått där på lastbilsflaken och sjungit "Å den ljusnande framtid är vår". Tyvärr så stämmer det rätt lite. Vi i den äldre generationen har ju sett till att efterlämna oss en oljefläck som i storlek är att jämföra med Östersjön, från Ystad till Haparanda - från Stockholm till St. Petersburg.

Snälla ni unga - ursäkta oss att vi sparat era barnbidrag i aktiefonder med BP-aktier och att vi burit deras bensinkort i våra plånböcker. Jag är ledsen för att ni aldrig kommer att få bada längs Louisianas kuster och att 100-tals arter dör ut i det känsliga Mississipideltat.

Jag är också ledsen för att vi vilselett er i alla Hollywoodfilmer. Vi har gett er bilden av att det som skulle leda till jordens undergång skulle vara sån´t häftigt som klimatkatastrofer och zombies, pandemier och kärnkraftsolyckor.

Men jag lovar, vi hade inte ens hade den blekaste aning om att jordens slutgiltiga undergång, Harmagedon och Raknarök, skulle orsakas av en blodfattig scout från Porjus och Norrköping som jobbat med nycklar och mobiltelefoner och som dessutom är Djurgårdssupporter.

Förlåt oss- å den ljusnande framtid är SVÅR.

(Jag berättar mer om det här i Sommar i P1 2011. Se till att ta mig dit)


2 kommentarer:

  1. Nej, för tusan vem kunde tro att grabbarnas grabb skulle vara en sån räling.

    SvaraRadera
  2. Jag säger: sjung vidare och fortsätt tro på världen! Det går över tids nog...

    SvaraRadera